... avagy négy magyar nő gyógyít Afrikában

Sztetoszkóppal Ugandában

Az első pár napunk Ugandában

2017. augusztus 16. - AHU_MedicalMission

Dr. Jakkel Anna gondolatai a misszió indulásáról:

Meghatódtam, mikor érkezésünkkor újra láthattam immáron harmadik alkalommal a magyar képviseletet, barátságos személyzetét Lukács Balázs Ugandában dolgozó AHU taggal az élen.

Hatan érkeztünk, gyermekorvos és sebészrezidens kolléga, továbbá Ingrid, aki intenzíves tapasztalataival fog segíteni nekünk és a betegeknek. Két koordinátor, akik a pénzügyi és szervezési kérdésekben hivatottak eljárni és tolmácsolnak is szükség esetén. Érkezésünk után finom ebédet kaptunk, sokat beszélgettünk a feladatainkról és a csapat a hosszú repülőút után hamar aludni tért a vacsora mellett fogyasztott egzotikus banán, mangó és egyéb helyi specialitású pálinka kóstolgatása után.

A kampalai  Njuki utca barátságos légkörében elváltunk Orzoi  Zsuzsa és Selley Csaba AHU munkatársainktól, aki hazafelé indultak vasárnap délután . Nekivágtunk a Mbale felé vezető izgalmas utazásnak, Balázs jóvoltából megnéztünk egy kisebb esőerdőt , majd Jinjában a Nílus forrását. Hajóztunk és egy kis ízelítőt kaptunk Afrika állatvilágából is egy kis állatkertben. Kitűnő halat fogyasztottunk a folyóparti étteremben. Hatalmas cukornád, kávé, tea és rizsföldek között értünk Mbaleba, majd változatos hegyvidéki utazás végén meredek, eső áztatta ösvény vezetett szállásunkhoz. Mivel a sok átfolyás miatt kátyúk tarkítják a környék amúgy is borzasztó útviszonyait, gyalog tettük meg az utolsó métereket, hogy az autónk alja ne menjen tönkre.

Szállásunk két épületben van, víz és villany van, de a folyamatosság bizonytalan, ahogy a mobilnet is akadozik, de ez Afrikában megszokott. Hamar megszoktuk a hideg vizet, és a kissé tábori körülményeket és a balkáni mosdólehetőségeket . A  személyzet mindent megtesz azért, hogy otthonosan érezzük magunkat.

Hétfő az ügyintézés napja lett, az AHU munkatársai és kollegák felváltva mentek a közeli egészségügyi intézménybe és a hivatalokba, tisztázták a munka helyszínét, körülményeit, a helyiek elvárásait. Gyógyszereink egy része már a helyszínre került, utánpótlást majd igény szerint be tudunk szerezni Mbaleben. Volt időnk kicsit relaxálni , pihenés, séta és olvasgatás mellett.

Nagyon sok eső esett „tiszteletünkre”, óriási felhőszakadást élhettünk át miközben aggódtunk úton levő munkatársainkért, akik végül szerencsésen megérkeztek. Sok feszültség halmozódott a társaságban, a várakozás és az utazás izgalmai, de sikerült levezetni egy kellemes vacsora utáni beszélgetéssel, és pihentető alvással.

2017.08 15.Első munkanapunk Bugoberoban  a  Healht Centerben

Reggel mindenki időben ébredt és hamar el tudtunk indulni a mai rendelésre, ahol nagyon sokan vártak bennünket, felnőttek is kicsi gyerekek egyaránt. Egy autóval mentünk, de hatan csak úgy fértünk el, hogy ketten a csomagtartóban utaztak.  Berendezkedtünk gyorsan és két- két rendelés indult. Ingrid és Csilla együtt, Kati és jómagam a másik munkahelyen, egy mással szemben. Hosszú asztal két végén, gyógyszereink középen, a betegek, a tolmács és mi egy - egy széken, illetve padszerű betonalkalmatosságon. Világítás a beszűrődő természetes fény, a kórház személyzete és betegei közben élik a mindennapi életüket. Van lehetőség azoknak a betegeknek az elkülönítésére, akik nőgyógyászati vagy egyéb hasi vizsgálatot igényelnek, amellett a vegyesen érkező férfiak és nők szemérmességét is figyelembe kell venni. Körülbelül 180 beteg ellátására került ma sor, nagyon jól haladtunk egymással és a helyi kollegákkal is konzultálva közben. Csilla doktornő ma első önálló rendelését végezhette, bízunk benne, hogy a sikerélmény megerősíti további pályafutását. Ingrid főleg maláriás betegeket látott el, volt egy vérhas betegségben szenvedő páciens is. Kati doktornő gyermekorvosi gyakorlatára, tudására rengeteg kisgyerek várt.  Kati már hétfőn is  dolgozott, amikor egy kisgyermeknek injekció adására volt szüksége hétfőn , amit egy kampalai kollega írt fel. Egy napja érkeztek családi ügyben a faluba ahol lakunk, Manafwába. Nekem vegyesen felnőtt és gyerek betegek érkeztek a legváltozatosabb panaszokkal. Egy kicsi gyermeket magas láz és súlyos légúti panasz miatt kórházba küldtem, volt mozgásszervi beteg is bőven. Hazafelé kicsit szárazabb úton, de két kollegával ismét a csomagtartóban ülve indultunk. Holnap reggel indulunk újra, hogy folytatjuk a rendelést ezen a héten végig ebben az intézményben leszünk, utána igény szerint változik a helyszín, ahogy az előző missziókban is.

2017.08.16. Második munkanapunk a Bugoberoban

Reggelre újra felázott a talaj, éjszaka hatalmas eső volt. Tegnap a gyógyszereinket a kórházban hagytuk, hamarabb sikerült elindulni a munkába, a nagy sár miatt nem is lehet sietni.   Ma bonyolultabb lett az adminisztráció, mivel azt kérték a kollegák, több helyen regisztráljuk a betegeket és a terápiás lapot, ne mi adjuk kézbe a gyógyszereket, hanem a gyógyszertár adagolja azt, természetesen az általunk vitt készletből. Nem könnyű a munkaszervezés, afrikai mentalitás érvényesül mindenhol. Sikerült megszervezni a mai napi munkát is, az egyik rendelés a tegnapi helyiségben, a másik egy kisebb rendelőbe került. Katival szűkösebben, de elfértünk a tolmácsunkkal és egy másodikat végzett medikussal dolgoztunk. Csilla és Ingrid a tegnapi rendelőben folytatta a munkát. A beteganyagunk változatos volt, sikerült ma malária tesztekkel igazolni a betegséget több betegnél is, a tesztet a kórház laborjában végezték, ahol tbc és HIV teszt végzésére is van lehetőség. A rendelést ma is jó érzéssel zártuk, sok kisgyerek és felnőtt kapott gyógyszert, jó szót és reményt a gyógyulásra.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.